15. tammikuuta 2007

Kirjeenvaihtaja maailman ja liikenneturvallisuuden asialla

Kirjeenvaihtaja on ihmetellyt, miksi henkilöautoissa ei ole nopeudenrajoitinta? Nopeuden voisi Suomen maanteillä säätää rajoittimen avulla 100-105 kilometriin tunnissa. Tätä kovempaa kun ei, moottoriteitä ja moottoriratoja lukuunottamatta, saisi Suomessa huristella missään. Asiaa on käsitelty ohimennen kirjeenvaihtajan muistin mukaan ohimennen joissakin lehdissä, mutta laajempaa keskustelua ei asiasta ole tietääkseni käyty. Näissä harvoissa jutuissa, joihin kirjeenvaihtaja on tutustunut, ei olla nähty sen teknistä toteuttamista mahdottomana. Onhan raskaalla liikenteellä jo pitkään ollut käytössä nopeusrajoittimet.

Oikeastaan ainoa vastaväite, joka kirjeenvaihtajalle on asiasta käydyissä keskusteluissa esitetty on ollut, että ohittaminen kävisi vaarallisemmaksi. Ensinnäkin täytyy muistaa, että nopeusrajoituksen ylittäminen on kaikissa oloissa kielletty, vaaralliseksi muodostunut ohitus on helpompi lopettaa jarruttamalla. Jos autoissa olisi nopeusrajoittimet turha ohittelu vähenisi, joka sekin parantaisi liikenneturvallisuutta. Ohitukset voisi myös suorittaa turvallisemmin, koska myös vastaantulevan auton nopeus olisi varmemmin arvioitavissa.

Kaiken kaikkiaan kirjeenvaihtaja epäilee, että eniten ajatus aiheuttaa autoteollisuudessa. Autoja olisi vaikeampi markkinoida "urheilullisina", joka on ollut autoteollisuuden merkittävimpiä markkinointivaltteja. Suomessa autoteollisuus ei enää ole merkittävä teollisuudenala, joten estettä Suomen osalta ei olisi. Ongelma on se, että mahdollisesti EU voisi vastustaa ajatusta.

Tällaisella lailla olisi varmasti vaikutuksia myös autojen käyttöön ja hankintaan. Kovempaa ajaminen kuluttaa enemmän polttoainetta, joka luonnollisesti vähenisi lain voimaantulon myötä. Toisaalta "urheilullisten" arvojen suosiminen autojen markkinoinnissa jäisi vähemmälle, jolloin suurempaan arvoon voisi nousta auton taloudellisuus (ja samalla vähäpäästöisyys) ja sen turvallisuus. Myös huviajaminen autoiluun liittyvän vapauden tunteen rajoittamisen myötä voisi vähentyä. Kokonaisuudessaan autoilun päästöt voisivat siis vähentyä merkittävästikin. Ja maailma pelastuu!

Nopeusrajoittimen käytön suurimmat edut olisivat kuitenkin liikenneturvallisuudessa. Juuri pahimmat onnettomuudet vähenisivät. Kuolonkolareihin kun liittyy usein väärä tilannenopeus tai ylinopeus.

Mutta, kirjeenvaihtaja lopettaa ajanpuutteen vuoksi. Vastaan saa kirjeenvaihtajalle väittää, keskustelu on avattu. Seuraavaksi kirjeenvaihtaja varmaan siirtyy enemmän koko maailmankaikkeutta syleileviin asioihin!

Ei kommentteja: